Azt, hogy a Nodszu család jól érezte itt magát, elképzelhetjük, kivált az első időkben,
amikor még anyagilag jól ment nekik. Sajnos azonban az apa jó elhatározásai nem sokáig
tartottak. A nagyobb városban a kísértések is nagyobbak voltak. Lakóhelyet változtathat az
ember, jellemet azonban nem. Nodszu is magával hozta egyéniségét Kobéba. Kötekedő,
részeges ember maradt ott is, amilyen Macuéban volt.
A házaspárnak nemsokára Kobéban még egy gyermekük született: egy fiúcska. Ezzel
tulajdonképpen teljessé kellett volna lennie a családi boldogságnak.
Nodszu iszákossága
azonban sűrűbben idézett elő veszekedést a férj és a feleség között. És bekövetkezett az,
aminek be kellett következnie: amikor Nodszu egy este hazatért munka után, csak a két
gyermekét találta, felesége elhagyta. Hátrahagyott levelében azt írta: egy ilyen ember
mellett nem bírja ki tovább, elmegy - örökre.
Mit kezdjen most Nodszu a két gyermekkel? Szadakó, a kislánya, akit különösen
szeretett, hat éves volt, a fiúcska mindössze nyolc hetes. Szadakóval elmehetett volna egy
"gesikujába"-ba (vendégházba), hiszen a kislánynak hamarosan iskolába kellett mennie.
Ahhoz azonban, hogy a csecsemőt is megtarthassa, házvezetőnőt kellett volna fogadnia,
és ehhez nem volt elég a jövedelme. Így hát azt tette, amit számos más japán ember az ő
helyzetében tett volna: a fiúcskát odaajándékozta egy munkatársának, akinek nem volt
gyermeke, és szívesen örökbe fogadta a kisfiút. Nodszu szobát bérelt egy vendégházban,
ahol a gondozónő szívesen gondoskodott napközben a kislányáról is.
SZADAKÓ VASÁRNAPI ISKOLÁBA MEGY
Telt-múlt az idő. Szadakó már második vagy harmadik osztályba járt, amikor egyszer egy
barátnője meghívta: menjen el vele a vasárnapi iskolába. Az apa, aki vasárnap dolgozott
(akkoriban a gyárakban nem ismerték a szabad vasárnapot), sokáig mit sem tudott arról,
hogy gyermeke minden vasárnap vidáman járt a keresztyén gyülekezetbe. Amikor azonban
egyszer megtudta, nagyon megharagudott, és szigorúan megtiltotta Szadakónak, hogy oda
menjen. Szadakó azonban nem törődött a tilalommal, továbbra is járt a vasárnapi iskolába.
Most más az apa veréssel fenyegette, ha még egyszer elmegy. A kislány azonban csak
nevetett, mert tudta, hogy a fenyegetőzés nem komoly. Azonfelül apja makacsságát
örökölte, és mindig azt tette, amit akart. Vajon az anyai szeretet hiánya, vagy valami más
okozta, mindenesetre gyermeki szíve csodálatosan megnyílt az evangélium előtt. Szadakó
gyermekként egész határozottan és tudatosan szívébe fogadta az Úr Jézust, mint
Megváltóját.
A BETEGSÉG NYOMORÚSÁGA ÉS ÁLDÁSA
Szadakó 12 vagy 13 éves lehetett, amikor súlyosan megbetegedett. Először csak a
vendégház gondozónője ápolta hűségesen, de ahogy az állapota súlyosbodott, kórházba
kellett vinni. Valamilyen alattomos láz kínozta a gyermeket. De amikor az orvosok vagy
nővérek kérdezték, hogy vannak-e fájdalmai, mindannyiszor csak a fejét rázta és ezt
mondta:
- Nincsenek, mert az Úr Jézus velem van.
A nővérek és orvosok először csak csodálkoztak, majd csodálni kezdték a gyermeket.
Amikor Nodszu egy este gyermeke mellett ült, látogatókat jelentettek. A belépő házaspár
láttán Szadakó arca felragyogott, és örömmel kiáltotta:
- Édesapám, ők az én vasárnapi iskolai tanítóim.
Nodszu számára rendkívül kínos volt a helyzet. Legszívesebben azonnal elküldte volna
őket, de ez udvariatlanság lett volna, és az ember Japánban nem lehet udvariatlan. Ezért
így szólt:
- Kérem, jöjjenek közelebb. Miután néhány percig erről-arról beszélgettek, megkérdezte a
vasárnapi iskolai tanító:
- Nodszu úr, megengedi, hogy Szadakóért imádkozzam?
Nodszu természetesen megengedte, hiszen mint jó buddhista, sokat imádkozott; de ahogy
ez az ember imádkozott, úgy még soha senkit nem hallott imádkozni. Gyermeki
egyszerűséggel beszélt ez a vasárnapi iskolai vezető az Úr Jézussal, elébe tárta a gyermek
betegségét, és buzgón könyörgött gyógyulásáért. Azután feleségével együtt elbúcsúzott, és
elment.
Isten meghallgatta az imádságot, csodát tett. Amit az orvosok addig nem tudtak elérni, az
megtörtént: a láz csökkent, majd rövid idő múlva ismét otthon volt, és járhatott a vasárnapi
iskolába. A 2. világháború óta Japánban sok régi szokás megváltozott. Korábban úgy volt,
hogyha valaki ajándékot kapott, azt minden esetben viszonoznia kellett. Nodszu meg volt
győződve, hogy gyermeke gyógyulásához nagy mértékben hozzájárult a vasárnapi iskolai
tanító imádsága. Az udvariasság arra kötelezte tehát, hogy hamarosan meglátogassa őt, és
valami ajándékot vigyen neki. Így történt, hogy ez a buzgó buddhista egy vasárnap
leányával együtt elment a keresztyén vasárnapi iskolába, hogy megköszönje a kapott
segítséget. Útközben elhatározta, hogyha túlesett a formális köszönetmondáson, azonnal
elhagyja a templomot. De nem így sikerült.
A régi Japánban az egyik legsúlyosabb bűn,
amit valaki elkövethet, az az udvariatlanság volt. Nodszu egyszerű környezetben nőtt
ugyan fel, és nem csinált nagy ügyet abból, ha részegeskedett vagy verekedett, vagy olykor
valótlant mondott. Az udvariatlanság bűnébe azonban semmiképpen nem akart beleesni.
Mikor végzett a hálálkodó szavakkal és a számos meghajlással, gyorsan távozni akart a
gyülekezetből. A vasárnapi iskolai vezető azonban rendkívül udvariasan megkérte, hogy
maradjon ott az istentiszteleten. Az adott körülmények között a legnagyobb udvariatlanság
lett volna, ha azonnal elmegy. Maradnia kellett tehát, és életében először hallgatta a Jézus
Krisztusról szóló örömhírt.
A TEMPLOMI ALVÓ
A keresztyén igehirdetés olyan nagy hatással volt Nodszura, hogy ezentúl minden vasárnap
engedett gyermeke kérésének, és elment az esti istentiszteletre (nappal ugyanis dolgozott).
Ugyanakkor úgy intézte, hogy eléggé későn érkezzék, és lehetőleg hátul foglaljon helyet.
Nem volt valami nagy zeneértő, de szívesen énekelt.
Mihelyt azonban a lelkész elkezdte a
prédikációt - Nodszu elaludt. Nagyon fáradt volt, és a hallottakból is oly keveset értett,
hogy az nem érdekelte különösebben. Abban a pillanatban azonban, amikor a lelkész
befejezte, fölébredt és boldogan énekelte a többiekkel együtt a záró éneket, hogy azután,
amilyen gyorsan csak lehet, eltűnjék a templomból. Azért ne gondoljuk, hogy képmutató
volt. A gyermeke iránti szeretet és a gyógyulásáért való hála vitte a gyülekezetbe.
Azonkívül meg is akart változni, mert az evangélium hatni kezdett az életére, még ha ő ezt
nem is érezte tudatosan. Mindenekelőtt az iszákosságtól akart megszabadulni.
Olykor két hét is eltelt anélkül, hogy egy csepp "szaké"-t (japán rizspálinka) ivott volna,
de azután megint annyira erőt vett rajta az alkohol iránti vágy, hogy nem tudott ellenállni.
Becsületesen küzdött, de saját ereje kevés volt.
AZ UDVARIATLAN LELKÉSZ
Egy vasárnapi esti istentisztelet után történt. Nodszu ismét átaludta a prédikáció nagy
részét, és éppen indulni akart hazafelé, amikor valaki visszatartotta kimonója ujjánál.
Amikor csodálkozva körülnézett, a lelkész állt előtte, és megnyerő mosollyal mondta:
- Kedves Nodszu úr, maradjon még egy pillanatra.
Nodszu igen kényelmetlenül érezte magát, de mert nem akart udvariatlan lenni, hát maradt.
Mikor a templom kiürült, a lelkész kis barátunkhoz lépett, és a következő beszélgetés
kezdődött:
- Nodszu úr, ön már immár másfél éve jár ebbe a gyülekezetbe. Szabadna
megtudnom, mit tapasztalt itt az elmúlt idő alatt?
- Szenszei (tanítómester), sok áldást nyertem!
- Jó, ez meglehet. Látja, sokan, akik csak ön után kezdtek járni ide, már régen
bemerítkeztek (megkeresztelkedtek). És ön hogyan áll ebben a dologban? És mit ért azon,
hogy áldást nyert? Ezt nem egészen értem.
A kérdés Nodszut komoly zavarba hozta, és nem tudott mást felelni, mint ezt:
- Tanító úr, én valóban rendkívüli áldást nyertem.
A lelkész most olyasmit tett, amit a japán udvariassági szabályok szerint sohasem tehetett
volna meg. Ahelyett, hogy beérte volna a válasszal - még ha látszólag is -, harmadszor is
megkérdezte:
- Pedig én tudni szeretném, mit jelent az ön számára az, hogy "áldást
nyertem"?
Most már Nodszu nem tudta tovább kikerülni az egyenes választ, és megmondta az
igazságot:
- Mester, én már nem iszom annyit, mint régebben.
És amit a lelkész ezután tett, az a japán illemszabályok legsúlyosabb megsértése volt. Azt
felelte: - Ha csak ennyi az egész, akkor nem kell többé az igehirdetésre jönnie!
Ez vérig sértette Nodszut. Haragtól reszketve válaszolta:
-Josi, kore kara konai jo! (Jó, soha többet nem jövök!)
ÉLETFORDULAT
Dühösen ment haza. Egyetlen szobájukban Szadakó már békésen aludt vattapaplanján.
Miután szokása szerint kortyolt egyet a pálinkásüvegből, Nodszu is lefeküdt, de nem tudott
aludni. Ezért nemsokára fölkelt, és felment a lapos háztetőre, abban a reményben, hogy ott
valamennyire felfrissül. De hiába. Halkan visszament a szobájába, aludni azonban nem
tudott. Másodszor is fölkelt, és a keskeny lépcsőn ismét felment a tetőre. Végső
nyomorúságában életében először letérdelt, hogy imádkozzék az élő, igaz Istenhez, akit
még alig ismert. Egymás után teltek az órák. Amikor hajnalodott, mintha valami hangot
hallott volna:
"Mert az Emberfia azért jött, hogy megkeresse és megmentse, ami
elveszett." (Lk 19:10)
Amikor Nodszu ezt a lelke mélyén egészen világosan és tisztán megszólaló hangot
meghallotta, felugrott és így szólt magában:
- Ha ez igaz, akkor Jézus Krisztus értem is jött, mert én is elveszett ember vagyok.
Hányszor hallgatta Nodszu ezt az Igét félig alva a gyülekezetben, és nem értette. Most
azonban egészen világos volt előtte: Jézus Krisztus azért jött, hogy megkeresse és
megmentse, ami elveszett, tehát őt, Nodszut is megmentette!
Megújúlt emberként tért vissza a szobájába. Már elég világos volt ahhoz, hogy a tárgyakat
megkülönböztesse, és meglátta a párnája mellett a nagy pálinkásüveget.
- Ez az én ellenségem! - mondta halkan. Megfogta az üveget, a ház mögé vitte, és
összetörte.
Itt volt az ideje azonban, hogy munkába menjen. A gyár felé vezető úton a templom mellett
is elment. Noha nagyon korán volt, de nem kellett attól tartania, hogy a lelkészt álmából
zavarja fel kopogtatásával. Számos gyülekezetben tartanak ugyanis reggel 6-kor vagy fél
7-kor rövid imaórákat a munkába menő hívők számára. Bezörgetett tehát, és a lelkész
azonnal ajtót nyitott. Nodszu zavartan meghajolt, és azután kirobbant belőle:
- Szenszei, meg akarok keresztelkedni.
Elgondolkodva felelte a lelkész:
- Szép..., jó, de az nem megy olyan gyorsan!
Erre Nodszu sebtében elmondta, ami az elmúlt éjszaka vele történt. Elképzelhetjük a
lelkész örömét, amikor ezt meghallotta. Mögötte is álmatlan éjszaka volt, mert
szemrehányásokat tett magának, hogy Nodszuval olyan udvariatlanul bánt.
Ettől a naptól
kezdve Nodszu nem aludt az istentiszteleteken. És nem ivott egyetlen korty alkoholt sem.
Ettől a naptól kezdve nagy bizonyossággal tudta, hogy átment a halálból az életbe. Ezen az
éjszakán megtapasztalta élete döntő fordulatát, és fél év múlva a hitvalló keresztség által
befogadták a gyülekezetbe.
A NYOMORÚSÁG VIZEI
Milyen szép lehetett volna most minden! Nodszu ezután nem érezte szegénységét olyan
nyomasztónak, mert mindene megvolt, ami az élethez szükséges, és többre nem vágyott.
Egyébként is forrón szeretett gyermekével most már összekötötte a közös hit Jézusban, és
iránta való közös szeretet. Mindketten boldogok voltak, és azok is maradtak volna, ha ...,
ha be nem köszönt Japánba a nagy gazdasági válság. Sokan munkanélküliek lettek, és egy
napon Nodszunak is kezébe nyomták a felmondó levelet.
A munkanélküli segélyt abban az időben, tehát röviddel az első világháború előtt, még nem
ismerték Japánban. Aki elvesztette munkáját, az elvesztette jövedelmét is, és általában
rokonaihoz fordult segítségért, akik be is fogadták. Nodszu is visszatérhetett volna
családjához Macuéba, de nem akart terhére lenni öreg édesanyjának. Ezért aztán bérelt egy
olcsó, kétszobás házat Kobe szegénynegyedében, és édesburgonyával kezdett kereskedni.
Lehetőleg olcsón felvásárolta a parasztoktól, és eladta nyersen vagy főve, vagy - amit a
gyerekek különösen szerettek - sütve. De ezzel olyan keveset keresett, hogy a pénz arra sem
volt elegendő, hogy mindketten jóllakjanak.
Szadakó már felső leányiskolába járt, és ugyanakkor a katolikus misszió nyelviskoláját is
látogatta. A kereskedés mellett az apa ellátta a háztartás is. Milyen gyakran tette leánya elé
az ételt azzal, hogy "ő majd később" eszik.
Ez a "később" azt jelentette, hogy mikor leánya
elment hazulról, megivott néhány bögre forró vizet, a beáztatott rizsszemekkel, amiket
Szadakó meghagyott. Ez volt az "ebédje".
SZERTEFOSZLOTT REMÉNYEK
Amikor Szadakó befejezte iskoláit, és állást kapott mint levelezőnő (franciául és angolul
tanult), úgy látszott, hogy vége minden nyomorúságuknak. Apa és leánya együtt
örvendeztek, hogy a jövőben valamivel könnyebben és jobban élhetnek, talán még
nyomorúságos lakásukat is fölcserélhetik egy alkalmasabbra. De másként alakultak a
dolgok. Szadakó néhány hónap múlva megbetegedett. Az orvos kórházba küldte. Mikor
nem találták betegségének okát, egy másik, nagyobb kórházba vitték. Az orvosok minden
tőlük telhetőt megkíséreltek, de nem tudták meggyógyítani. Mivel Nodszu amúgy sem volt
képes megfizetni a kórházi költségeket, és az ápolás nem igényelt különösebb
szakértelmet, Szadakót hazaengedték.
Milyen jó, hogy az ember nem lát a jövőbe. Szadakó
mintegy hat hónapot töltött a két kórházban, de még három évig volt ágyhoz kötött beteg,
amíg végül 23 évesen hazahívta az Úr.
A HALÁL ÁRNYÉKA
A leány szenvedésének e hosszú, nehéz korszakában apa és leánya a bátran hordozott
nehézségek mellett sok tekintetben megtapasztalták Isten jóságát és gondviselését.
Egy napon Szadakó azt mondta apjának:
- Édesapám, úgy ennék egy tojást!
Nodszunak sem tojása, sem pénze nem volt, hogy vásároljon, de volt gyermeki hite. Ezért
azonnal letérdelt leánya ágya mellé, és könyörgött a mennyei Atyához, teljesítse gyermeke
kívánságát, és adjon egy tojást.
Mindketten "ámen"-t mondtak az imára, amikor hirtelen nagy gyermekzsivaj támadt a ház
előtt. Nodszu kíváncsian nyitotta ki az ablakot, és megrettent, ahogy feje mellett valami
elrepült. Amint megfordult, meglátott egy szép kanárit, amely kétségbeesetten röpködött a
szobában. Gyorsan becsukta az ablakot.
De mi legyen a madárkával? Nodszu szabadon akarta engedni, mert arra gondolt, hogyan
szerez madáreleséget, mikor nekik maguknak is alig van mit enniük. Szadakó azonban
könyörgött:
- Apa, tartsuk meg ezt a szép kismadarat!
Mivel Nodszu képtelen volt beteg leánya kívánságát megtagadni, megfogta a madarat, és
elhelyezte egy régi kalitkában. A következő napokban Nodszu némileg gondterhelten járt-
kelt. Tojásért könyörgött, és most még egy - ha még oly kicsiny - kosztosról is kellett
gondoskodnia. De azután ismét megtapasztalta: "Ember tervez, Isten végez." Három vagy
négy nappal a kanári berepülése után egy szolgálóleány, akit Nodszu régebbről ismert,
érdeklődött nála, hogy hol lehet Kobéban szép kanárimadarat vásárolni. Gazdaasszonya
azért küldte, hogy vegyen egyet. Nodszu azt mondta:
- Nem kell bemenni a városba.
Néhány napja berepült hozzánk egy szép kanári, ezt odaadom ingyen.
Szadakó szomorú lett, de nem szólt semmit, mert tudta, hogy milyen kevés az ennivalójuk.
A szolgálóleány azonban boldog volt, hogy ilyen gyorsan tudott egy madarat szerezni, és
kalitkástól hazavitte úrnőjének. Fél óra múlva ugyanez a leány visszatért:
- Asszonyom kérdezteti, mennyibe kerül a madár.
Mivel Nodszu sem fizetett érte semmit, nem is akart elfogadni fizetséget, és ezzel a
felvilágosítással ment vissza a leány.
Estefelé azonban a leány harmadszor is eljött.
Ezúttal
nagy kosár volt a karján. Amikor óvatosan levette a fölötte kifeszített kendőt, Nodszu
legnagyobb csodálkozására egy eleven tyúkot pillantott meg benne. Ez volt a gazdag
asszony viszontajándéka a kanárimadárért. A tyúkot elhelyezték egy ládában, és ettől
kezdve heteken át csaknem minden nap volt egy friss tojásuk. Isten meghallgatta az
imádságukat, még ha másképp is, mint ahogy Nodszu gondolta.
Egyéb eseteben is megtapasztalták Isten hűségét. Azonban Szadakó ereje egyre hanyatlott.
Szelleme azonban friss és eleven maradt. Édesapjával együtt örömmel énekelte a szép
énekeket Jézus Krisztusnak a bűn és a halál fölötti győzelméről. Még Szadakó halála előtti
napon is együtt dicsérték az Urat. Diadalmenetben, mély belső örömmel tele tért meg
Szadakó ebből a világból az örök dicsőségbe. De itt maradt az apa, akitől Isten elvette azt,
aki a földön a legkedvesebb volt számára.
Hirtelen nagyon-nagyon távolinak tűnt számára
Isten, és kegyetlennek! Hogy is vehette el tőle élete napsugarát? A hosszú betegség
minden próbatételét bátran elhordozta, de a gyermekétől való elszakadást nem tudta
elviselni: meghaladta erejét. Nem tudott imádkozni, a Bibliát, amelyet egyébként úgy
szeretett, ki sem nyitotta. Mintha teljesen meghalt volna benne a lélek. Lassan olyan
elhatározás érlelődött benne, amelyet jobban megérthetünk, ha meggondoljuk, hogy japán
volt, és keresztyén létére is megmaradt benne a japán érzés és gondolkodásmód. Meg akart
halni, hogy újra együtt lehessen szeretett leányával. Hideg februári éjszaka volt, amikor
Nodszu elhagyta házát, hogy a tengerbe ölje magát. Szobájában hagyott egy rövid
búcsúlevelet, amelyben megírta, hogy nem tud tovább élni gyermeke nélkül. Két órába telt,
még Kobétól némileg távol kiért a tengerpartra, egy olyan helyre, amelynek a közelében
már nem voltak házak. Itt leült a partra.
És most nála is kiderült, milyen fontos az, ha a
keresztyén embernek határozott szokásai vannak. Nodszu régóta az imádság embere volt.
Az imádság számára a világ legtermészetesebb dolgát jelentette. Igaz, néhány napja nem
tudott imádkozni, annyira erőt vett rajta a fájdalom. De meghalni, imádság nélkül - nem,
ez elképzelhetetlen volt. És elkezdett imádkozni. Elmondta Istennek, hogy gyermeke
nélkül képtelen élni, és csak azért akar meghalni, hogy ismét együtt legyen Szadakóval.
Azután elcsendesedett. És ebben a csendben megszólította őt Isten. Hasonlóan ahhoz az
imádságos éjszakához háza lapos tetején. Isten azt mondta:
- Nodszu, meg akarsz halni,
mert elvettem a gyemekedet? Tudod mennyire szeretlek? Nézz a Golgotára, mit látsz ott?
- Egy keresztet - fekete Nodszu.
- És ki van azon a kereszten?
- A Te egyszülött Fiad?
- Látod - mondta tovább az Úr Nodszunak -, mert szeretlek és meg akarlak menteni,
kereszthalálra adtam a fiamat, te pedig most kételkedsz az én szeretetemben?
- Ó Istenem - felelte Nodszu -, nem tudtam, hogy ennyire szeretsz. Bocsásd meg
kétségbeesésemet és dacoskodásomat. Mostantól kezdve egészen Neked akarom szentelni
az életemet.
És Nodszu sietett haza, ahogy csak bírta a lába. Még sötét volt, amikor hazaérkezett. Senki
sem szerzett tehát tudomást öngyilkossági szándékáról.
Ettől a naptól fogva Nodszu Isten vidám és rendíthetetlen bizonyságtevője lett. Életének
nagy témája ez volt: "Az Isten szeretet."
Néhány év múlva ismét megházasodott. Akkor ismertem meg őt egy barátom, egy japán
lelkész által. 1933-ban pedig munkatársunk lett az Isikavában éppen akkor kezdődő
missziói munkában, ahol több éven át nagy hűséggel és sok áldással dolgozott.
A második világháború ezt a munkát is tönkretette. Nodszu családjával együtt kénytelen
volt Oszakába menni, ahol egy nagy kórházban mint rizs-szakács kapott alkalmazást. Ezért
neki és hozzátartozóinak volt mit enniük.
A háború után visszavonult régi hazájába, Macuéba, ahol legutoljára 1952 őszén
látogattam meg. Akkor már 80 éves volt, csaknem teljesen süket, ennek ellenére még
mindig nagy örömmel hirdette Isten Igéjét.
"Az én Istenem pedig be fogja tölteni minden szükségeteket az Ő gazdagsága szerint
dicsőséggel a Krisztus Jézusban. A dicsőség pedig Istenünké és Atyánké örökkön-örökké.
Ámen." (Fil 4:19-20)